Manuele Therapie

Manuele Therapie is een behandelmethode die direct aangrijpt op de gewrichten van ons lichaam enmanuele therapie LWK heeft tot doel de functie van de gewrichten te verbeteren en de houding & beweging in huishouding, werk en recreatie.

Tijdens de behandeling maakt de manueel therapeut gebruik van specifieke bewegingen in de gewrichten. De manueel therapeut probeert opgeheven bewegelijkheid te herstellen of teveel aan beweging te stabiliseren door middel van training. Soms vult de manueel therapeut deze behandeling aan met manipulaties (High Velocity Thrust Techniques, in de volksmond ook wel "kraken" genoemd). De gewrichten worden dan wat sneller bewogen. Daarbij kan een knappend geluid gehoord worden. De meeste patiĆ«nten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk.

Manuele therapie is in principe toepasbaar voor alle klachten die met het bewegen van het lichaam te maken hebben. Enkele voorbeelden zijn: rugklachten, nekklachten, knieklachten en schouderklachten; maar ook hoofdpijn, whiplash, tennisarm, etc.

Soms kan er wat vermoeidheid, hoofdpijn, misselijkheid, spierpijn of enige verheviging van de klachten optreden in de eerste paar dagen na de behandeling. Deze reacties zijn van voorbijgaande aard en zijn normaal.
De behandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Raadpleeg daarvoor de polisvoorwaarden.

Onze praktijk is aangesloten bij de  Nederlandse Vereniging voor Manuele Therapie (de NVMT).

De Manueel Therapeuten in onze praktijk zijn Friso Postma, Merijn Schepers en David Turenhout.